Service Portfolio Rationalisatie

Rationalisatie is een term die de ICT gebruikt om het landschap van applicaties of services te ontdoen van overbodige (voornamelijk dubbele) zaken. Google en de woordenboeken geven aan dat het een zo efficiënt mogelijke organisatie is van productie en distributie.

Vaak vertaalt dit zich naar: welke applicaties kan ik migreren tot één.

Vorige week met een partner een gesprek gehad over deze rationalisatie en portfolio management. Het probleem zat in het feit dat ondanks de duidelijk aantoonbare (financiële) voordelen van het migreren van applicaties, klanten dit toch vaak niet doen. Uiteindelijk lukte het hem niet om de klant te overtuigen van de noodzaak.

Waar ligt dat aan?

Volgens mij ligt dit aan de voorkant van het proces: het Strategische Portfolio.

Pas als je weet hoe een klant beslissingen maakt aan de voorkant welke ideeën en initiatieven uiteindelijk worden geautoriseerd, kun je daarin meepraten. Pas dan kun je rationalisatie als onderdeel opvoeren in de besluitvorming.

Dat betekent dus ook dat het geen ICT feestje moet zijn. De business moet daar een heilzaam traject in zien. Dus ICT: kom uit je schulp!

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.